Leestijd 2 minuten
Spandoeken, banners
Jorrit
Een spandoek hang je maar met één reden op: je wilt gezien worden! Klinkt logisch, toch? In de praktijk is het vaak toch lastiger dan je denkt. Loop maar eens door een stad, of rij een stuk over de snelweg. Grote kans dat je meerdere spandoeken en banners ziet hangen of staan. Maar hoeveel onthoud je er? Om de kans op succes te vergroten geef ik je in dit blog een aantal handige tips!
Met een perfect ontworpen spandoek ben je er nog niet. De locatie waar je het spandoek ophangt is minstens zo belangrijk. Het lijkt misschien een open deur, maar als ik je een eerste tip mag geven: denk goed na over de locatie. Wie moet het spandoek zien? Waar bereik je deze doelgroep? En stel dat ze vijf spandoeken van anderen zien; hoe zorg je dan dat ze jouw spandoek onthouden?
Voor spandoeken en/of banners adviseer ik je om het simpel te houden. Kom tot de kern. Wat deze kern is, hangt af van je doel. Als je alleen je naamsbekendheid wil vergroten of je doelgroep in aanraking wil brengen met je onderneming, kan een combinatie van bedrijfslogo en slogan soms al voldoende zijn. Combineer dit met een achtergrondkleur die binnen je huisstijl past en je hebt een ontwerp!
Wil je een aanbieding of andere uiting communiceren? Dan geldt hetzelfde: houd het simpel. Zet geen hele alinea's tekst op je spandoek. Behalve dat het verwarrend is voor de lezer, hebben ze simpelweg vaak de tijd niet om alles te lezen. Voor het beeld dat je gebruikt adviseer ik je om out-of-the-box te denken. Stel je voor dat je in een winkelstraat vol met spandoeken en posters loopt, de ene schreeuwt nog meer dan de andere. Dan kun je juist met een eenvoudig/sober spandoek opvallen; je bent anders dan de rest. Provoceren of choqueren kan ook een goede manier zijn om de aandacht te trekken. Zo zet je mensen aan het denken!
Om inspiratie op te doen voor je eigen spandoek raad ik je aan om eens rond te neuzen op adsoftheworld.com. Hier vind je honderden van de allerbeste advertenties uit de hele wereld. Alle grote merken komen voorbij! Zoek bijvoorbeeld eens binnen de categorie 'print' of op de zoekterm 'outdoor’.