Dat het internet constant aan het veranderen is, is voor niemand meer nieuw. Alles blijft in ontwikkeling waardoor je je strategieën vaak erop moet aanpassen. Een logisch gevolg is dat bij veel bedrijven de offline marketing steeds meer naar de achtergrond verschuift. En dat is zonde, want juist offline marketing is nog altijd ontzettend effectief. Combineer offline en online en je hebt een extra sterke marketingcampagne met maximaal bereik. In dit blog leggen we online- en offline marketing voor je uit, wat het inhoudt, hoe je het goed kunt combineren en hoe je het uiteindelijk goed kunt meten.
Tussen de online en offline wereld zit een groot verschil. Ondanks die grote verschillen, zijn er overeenkomsten. Uiteindelijk is het doel van beide natuurlijk gelijk: zoveel mogelijk bereiken en overtuigen van jouw boodschap. Maar wat is nou het verschil tussen beide? Hieronder leggen we dit uit.
Online marketing zijn alle marketingmethodes die via het internet gaan. Hierbij kun je denken aan SEO, SEA, social media, e-mails en een website. Stel je hebt een website waar je producten of diensten op verkoopt. Bij online marketing wil je zoveel mogelijk mensen naar je website of andere online omgeving lokken. Dit kan via zoekmachines (SEO), advertenties (SEA) of organisch. Door artikelen en blogs te posten geef je niet alleen informatie aan de lezers, maar straal je ook autoriteit uit bij de zoekmachines. Hoe beter je website is, hoe meer informatie je geeft, des te groter de kans dat je bovenin de zoekresultaten naar boven komt. Het kost je misschien wat werk, maar dat is het zeker waard!Als laatste is er nog social media, wat eigenlijk niet meer te missen is. Je hebt platformen als Instagram en TikTok die alleen maar blijven groeien en steeds belangrijker worden. Hierop wordt veel organische content geplaatst, maar er wordt ook met een enorm bereik geadverteerd.
Offline marketing zijn alle marketingmethodes die niet via het internet gaan. Denk bijvoorbeeld aan mond tot mond reclame op een beurs of posters die overal in de stad hangen. Dit zijn effectieve manieren omdat je meer directe contact hebt met de mensen en ze je soms fysiek kunnen zien. Dit geeft weer meer vertrouwen af. Daarbij worden vaak vele soorten drukwerk gebruikt om promoties of aanbiedingen op te presenteren. Laat een groot evenement op flyers of spandoeken drukken, of laat je aanbieding zien door middel van raamstickers of borden. De keuze is enorm. Klinkt goed, toch? Naast drukwerk sta je er misschien niet helemaal bij stil, maar ook een commercial op radio of tv valt onder offline marketing en kan een grote impact hebben op jouw als bedrijf. Dit laat zien dat offline marketing dus niet te missen is!
Nu we duidelijk hebben wat het inhoudt blijft er maar één vraag over: Welke vorm van marketing is beter? Een pasklaar antwoord is hier niet op te geven. In veel gevallen zal het ook te maken hebben met in welke branche je werkzaam bent en welk soort bedrijf je hebt. Wel kunnen we zeggen dat de combinatie tussen online en offline nog altijd een ijzersterke combinatie is en zorgt voor maximale resultaten.
Door deze methodes te combineren bereik je dus extreem veel mensen en wordt de kans groter dat ze actie ondernemen. Dit is natuurlijk het doel van je marketingcampagne.
Om te weten hoe effectief je campagne is moet je dit kunnen meten. Maar hoe doe je dit bij beide manieren? Dat leggen we hieronder uit:
Online marketing is eenvoudig te meten door vele tools en data wat wordt bijgehouden. We leggen ze hieronder uit.
Door deze methodes kun je een goed inzicht in je prestaties krijgen en hierop nieuwe doelen baseren.
Bij offline marketing is het meten van resultaten vaak iets lastiger, maar zeker niet onmogelijk in de meeste gevallen.
Zo te zien zijn beide manieren erg effectief en goed te meten. Door deze metingen kun je steeds weer nieuwe strategieën en doelen stellen om te groeien en meer mensen te bereiken. Ook zien we dus dat beide manieren elkaar kunnen ondersteunen en versterken als je ze goed combineert. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Onze drukwerkexperts zitten voor jou klaar om antwoord te geven op al jouw vragen! Bekijk ons volledige aanbod online op Flyerzone