3 tips om je klanten fan van je merk te maken

Heb je het over reclame maken, dan heb je het al gauw over grote marketingcampagnes. Onder andere radiospotjes, tv commercials en landelijke flyeracties worden ingezet om een zo groot mogelijk publiek te overtuigen van de kracht van een merk. Je kunt nog zo je best doen met reclame maken, zonder een sterke achterban is het allemaal niets waard. We geven je 3 tips waarmee jij van je klanten fans van je merk maakt!

Fan maken van je klanten

Investeer in je huidige klanten

Zoals we in de introductie al verklapten, is een sterke achterban onmisbaar voor je merk. Maar wat bedoelen we daarmee? Wie is je achterban? De achterban van je merk of bedrijf bestaat uit je huidige klanten. Maar vergeet ook niet je medewerkers! Samen zijn zij de groep die op regelmatige basis te maken heeft met jouw merk. Zij hebben ervaring met je service, weten alles over je producten en zijn daarmee geloofwaardige stakeholders. Is je achterban overtuigd van je merk, dan is de kans groot dat zij hun vrienden of familie over jou vertellen. Daarmee halen ze hen over om óók klant te worden. Kortom: de fans van jouw merk maken gratis mond-tot-mond reclame voor je, en zorgen op deze manier voor nieuwe klanten. Reden genoeg om in je huidige klanten én je werknemers te investeren. Hoe je dat doet? Hieronder vind je een aantal tips!

Tip 1: maak jezelf zichtbaar

De eerste tip lijkt een inkoppertje. Toch wordt deze regelmatig vergeten! Het gaat over de zichtbaarheid van je eigen bedrijf. Hang bijvoorbeeld een gevelbord aan je pand voor de herkenbaarheid en maak het plaatje compleet met een paar wapperende vlaggen. Een stoepbord met poster doet het ook altijd erg goed. Met deze producten herkennen je klanten je van meters afstand!

Herkenbaarheid is niet alleen aan de buitenzijde van je winkel of kantoor belangrijk. Laat je merk ook regelmatig in je interieur terugkomen! Zet je logo groots op de muur met fotobehang, hang plafondhangers op en leg flyers en folders op de balie. Een zichtbaar merk versterkt de verbinding tussen je medewerkers en je bedrijf. En dat is weer goed om ze ambassadeurs van je merk te laten worden! Verpak je jouw producten regelmatig? Doe dit dan in een bedrukte verpakking. Met bijvoorbeeld een verzenddoos sla je 2 vliegen in 1 klap: je goederen zijn goed verpakt en je verspreid je bedrijfsnaam of logo. Niet overtuigd? We hebben alle voordelen van bedrukte verzenddozen op een rijtje gezet.

Tip 2: spreek je waardering uit

Zichtbaarheid is 1 ding. Maar hoe vaak spreek jij je waardering uit naar je klanten en je medewerkers? Tijd om daar verandering in aan te brengen! Want zonder waardering zien je klanten geen meerwaarde om bij jou terug te komen. Je werknemers voelen zich op hun beurt minder verbonden en, erger nog, minder gemotiveerd om voor jou aan de slag te gaan. Allerlei zaken die je het liefst wil voorkomen.

Er zijn veel verschillende manieren om je waardering uit te spreken. Begin bijvoorbeeld met een compliment card die je bij iedere bestelling stopt. Een handgeschreven bedankje maakt het helemaal af! Wil je het iets groter aanpakken? Geef dan een persoonlijk relatiegeschenk weg zoals een waterfles met jouw logo, sleutelhanger of een bedrukte tas. Bij Flyerzone vind je niet alleen leuke geschenken voor klanten, maar ook voor je werknemers. Is 1 van je collega’s net vader of moeder geworden? Geef dan bedrukte babykleding cadeau of een mooi geboortetegeltje.

Je hoeft niet elke dag of bij iedere aankoop een geschenk weg te geven. Er zijn veel leuke momenten te verzinnen waarop een origineel cadeautje gegeven kan worden. Denk maar aan Valentijnsdag. Past deze dag niet helemaal bij jou en je bedrijf? Pik een andere, passende inhaker van onze inhaakkalender en verras!

Tip 3: zorg dat je geschenken passen bij je bedrijf

Ga je bezig met je zichtbaarheid? En ga je aan de slag met het waarderen van je klanten en werknemers? Onze belangrijkste tip: vergeet niet om je huisstijl terug te laten komen in alle uitingen. Of je nu een relatiegeschenk weggeeft of een vlag aan de gevel hangt, zonder een herkenbaar ontwerp heeft het allemaal weinig nut. Het herkenbaar maken van je uitingen kan al heel gemakkelijk. Het simpelweg terug laten komen van je logo is vaak al voldoende.

Een extra tip: zorg ervoor dat je geschenken bij de visie van je bedrijf passen. Vind je duurzaamheid belangrijk? Geef dan iets weg wat vaker gebruikt kan worden, of gemakkelijk gerecycled kan worden.


Tijd om aan de slag te gaan! Bekijk ons drukwerk assortiment en kies de producten die helpen om jouw klanten fan te maken van je bedrijf.

 

Reacties